Hormoni koji utiču na apetit

Hormoni koji utiču na apetit

Pored toga što utiču na naše ponašanje i raspoloženje hormoni, u velikoj meri određuju i našu sitost. Disbalans tačno određenih hormona presudno utiče na preterani osećaj gladi, koji dovodi do pojave gojaznosti kod ljudi. Najodgovorniji za ovako nešto su hormoni: insulin, grelin, leptin i kortizol.

S obzirom da insulin služi „skladištenju“ hranljivih materija, problem nastaje prilikom lučenja povećane količine istog. Tada ubrzano trošimo skladištene hranljive materije pa, osećamo preteranu glad. Neophodno je smanjiti unos ugljenih hidrata i fruktoze, a povećati unos proteina i masnoća.

Grelin kao hormon „gladi“ oslobađa se stimulišući odgovarajuće centre u mozgu kada nam je želudac prazan, pa osećamo potrebu da ga napunimo, čime prestaje dejstvo ovog hormona. Kada dejstvo hormona, iz zdravstvenih razloga, ne prestane nakon jela, mi osećamo glad i prekomerno jedemo. Kako bismo pomogli u regulisanju problema, potrebno je da unosimo hranu bogatu prirodnim vlaknima, koja širi želudac i pojačava osećaj sitosti, a izbegavamo ugljene hidrate, šećere i slatke napitke.

„Hormon sitosti“ odnosno leptin sugeriše mozgu da su potrebe našeg organizma za hranom podmirene, pa ne dolazi do prejedanja. Ako je, međutim, nivo ovog hormona povećan, mi osećamo potrebu za hranom i kada ona našem organizmu više nije potrebna. U tom slučaju treba intenzivnije konzumirati namirnice bogate omega – 3 masnim kiselinama. Posebno treba obratiti pažnju na dužinu i kvalitet sna, čiji nedostatak najviše dovodi do drastičnog pada hormona leptina.

Lučenje kortizola ( hormona stresa) vrši nadbubrežna žlezda u cilju odbrane organizma od opasnosti i traumatičnih situacija. Ovaj hormon stvara pojačanu potrebu za ugljenim hidratima i nezdravim masnoćama. Kako bi smo smanjili stres, a samim tim i lučenje kortizola, preporučljivo je naći adekvatne načine opuštanja uma i tela (meditacija, telesne vežbe, kvalitetan san…).  Takođe je poželjno jesti 3 uravnotežena obroka dnevno, sastavljena od proteina, masnoća, vlakana i zeleniša.